4.7218 EUR | 4.2434 USD Contact | WEB

Viitorul agentului imobiliar - Ramona Andreica & Viviana Andrei

3 apr 2019 | Ilinca Radu

Viitorul agentului imobiliar este un subiect ofertant, Răzvan Muntean a alocat încă o emisiune acestei teme. A vorbit dechis despre ce aduce viitorul acestei profesii. Ce este bun sau rău, dacă trebuie acceptat sau respins. De această dată, invitatele sale au fost două doamne:  Viviana Andrei, broker RE/MAX Properties și Ramona Andreica, directorul agenției imobiliare AXA Domenii International.

42383-ra-vi.jpg


Ramona Andreica

„Cred că este o perioadă în care ajută dacă vorbești mai puțin și faci mai mult. Contactul cu oamenii este cel care mă definește. Contactul cu oamenii într-un moment în care miza emoțională, și nu numai, este mare este ce m-a atras pe mine în domeniul acesta, nu casele.

Mulți spun că imobiliarele sunt despre case. Pentru mine, imobiliarele sunt despre oameni, într-un moment cu mare încărcătură emoțională. M-am setat pe o nișă unde am ales să nu lucrez cu investitori, deci nu vorbim de cei cărora le plac cifrele, ci despre beneficiarii finali, care au nevoie de un partener în momentul respectiv. Iar acest partener, de multe ori, trebuie să vadă dincolo de ceea ce ei înșiși înțeleg despre procesul de vânzare sau despre emoții pe care nici ei nu le conștientizează.

Sunt lucruri cărora trebuie să le acorzi atenție. O tranzacție poate să cadă nu pentru că nu ar fi o ofertă bună sau nu s-ar dori vânzarea, ci pentru că oamenii, în momente tensionate, nu mai văd clar multe lucruri.”

Viviana Andrei

„Fac meseria de agent imobiliar de aproape 20 de ani, cu o întrerupere de trei ani, în care am fost evaluator. Sunt dediactă, fac meseria cu pasiune, iar interesul clientului este interesul meu.”

Cum arată piața acum pentru agenți?

Ramona Andreica

„Cred că acum este o perioadă  comparabilă cu intervalul 2008 – 2009. O perioadă în care suntem treziți să ne redefinim. Nu din punct de vedere al valorilor, acestea sunt clare deja, ci trebuie să ne reinventăm. Să mergem mai direct către clienții noștri și să ținem mai aproape comunitatea (prieteni, foști clienți) pe care deja ne-am format-o. Cred că este un moment în care trebuie să te poziționezi singur, să nu mai aștepți ca partenerii, de exemplu portalurile imobiliare, să o facă pentru tine, în niciun fel.”   

Viviana Andrei

„Din punctul meu de vedere, piața, la momentul acesta, nu poate fi comparată cu cea din 2008 – 2009, pentru că atunci era un haos din toate punctele de vedere, inclusiv valoric. În momentul acesta eu văd o piață relativ așezată, mai matură decât cea de atunci. Ce se petrece acum din punct de vedere al prețurilor este un fel de ajustare mai degrabă.”

Ramona Andreica

„Eu nu m-am referit la piață. Nu cred că piața este într-un moment de criză. Am spus că agentul profită acum de oportunitatea de a se redescoperi și a se reinventa, exact cum, pentru noi, criza din 2009 a fost momentul în care ne-am dat seama că doar în exclusivitate vom lucra, de exemplu. Cred că eu, dacă nu venea criza, și acum lucram la liber, ca toată lumea. Este un moment în care devii mai conștient de ce ai de făcut.”

Scandalul recent a creat o ruptură între portaluri și agenți

Viviana Andrei

„Eu cred că fiecare dintre noi, indiferent că suntem agenți imobiliari sau reprezentanți ai unui portal, are propriul business, pe care și-l conduce cum crede de cuviință și trebuie să-și asume deciziile pe care le ia.”

Cum credeți că va influența tehnologia meseria de agent imobiliar?


Viviana Andrei

„Eu nu sunt de acord cu teoria asta, pentru că tehnologia poate să ne ajute, dar nu poate să ne înlocuiască.”

Răzvan Muntean

„Această discuție a fost mediatizată atât de agenți, cât și de reprezentanții portalurilor, care spuneau: treziți-vă, la un moment dat, pentru că, până la urmă, trendul la nivel mondial este ca tehnologia să apară tot mai mult. Iar aici s-a speculat direcția, și anume că există cumva un grup de conservatori care sunt anti tehnologie și un grup de agenți care sunt pro tehnologie. Nu cred că despre asta este vorba, ci mai degrabă despre cât de mult se poate ajunge în momentul de față, printr-un heirup, ca agentul să fie înlocuit. Au existat, de-a lungul timpului, tot felul de tentative din partea unor mari portaluri sau fonduri de investiții, care au încercat cumva să promoveze acel sistem de genul „haideți, că vă facem noi ce fac agenții imobiliari”. Au clacat. Au clacat la nivelul lui 2014, 2016. Simțiți că tot încearcă până vor reuși?”

Viviana Andrei

„Este exclus. Agentul imobiliar nu poate fi înlocuit, pentru că are componenta umană. Ori în procesul de tranzacționare clientul, indiferent că este vânzător sau cumpărător, are nevoie de ajutorul unui om. Tehnologia nu poate să înlocuiască ceea ce oferă agentul imobiliar.”

Răzvan Muntean

„Există și tranzacții fără agenți imobiliari.”

Viviana Andrei

„Da, dar acele tranzacții generează un stres suplimentar ambelor părți ale tranzacției. Pluc să există și tranzacții care nu sunt încheiate tocmai pentru că la mijloc nu a fost un agent imobiliar care să-i direcționeze, să-i ajute, să le ofere consultanță astfel încât tranzacția să fie încheiată.”

Ramona Andreica

„Exclus. Atât. Mi se pare de necomentat.”

Răzvan Muntean

„Tehnologia nu se bagă atât de mult peste ceea ce face agentul imobiliar, dar ea există lângă agentul imobiliar. Cred că nu se face diferența între a-l ajuta pe agentul imobiliar și a-l înlocui pe agentul imobiliar.”

Ramona Andreica

„M-ai întrebat dacă tehnologia îl poate înlocui pe agentul imobiliar. Exclus. Că te poți poziționa mai bine în fața unui proprietar când vii cu materiale realizate cu ajutorul tehnologiei, că ai un avantaj, asta este partea a doua, este cum te poziționezi tu, care sunt atuurile tale, care sunt lucrurile care te pasionează.”

Viviana Andrei

„Tehnologia te poate ajuta să-ți prezinți serviciile în fața clientului la un nivel mai profesionist decât o făceai înainte. Te poate ajuta să faci o analiză comparativă de piață, să te duci să i-o prezinți cu tableta sau cu laptop-ul, în sensul că există programe în care poți să pui informațiile care te ajută în redactarea, realizarea unei analize comparative de piață.”

Ramona Andreica

„Astea sunt vremurile. Toată lumea stă cu telefonul în mână. Faci un Facebook live, faci ceva ca să fii și tu aproape de el, în modul în care el și-a regândit viața. Dar atât. Mai mult nu.”

Răzvan Muntean

„S-a vorbit despre o paralelă între ceea ce fae Uber în momentul de față versus ceea ce respectivul portal imobiliar avea ca intenție. Ce părere avețindespre acest aspect?”

Ramona Andreica

„Uber sau taxi înseamnă să te ducă din punctul A în punctul B. Agentul imobiliar nu te duce din punctul A în punctul B. Acesta este cel mai mic lucru pe care îl face. Agentul imobiliar face cu totul altceva. Acordă consultanță când ești vânzător sau cumpărător. Vrei să știi cum stă proprietatea ta față de restul, vrei să-ți dea cineva încredere, know-how și multe alte lucruri pe care nici nu știi că le dai.„

Răzvan Muntean

„Transportul în sine nu îl face Uber, ci este un serviciu care se distribuie către anumiți șoferi, a dispărut acel sistem de dispecerat, își calculează automat niște rute optime. Deci există un mix între ceea ce face cu adevărat tehnologia și ceea ce a preluar din zona umană. Mai pe românește, au dispărut acele doamne de la dispecerat.”

Ramona Andreica

„Știu ce spui, dar nu are nicio legătură. E ca și cum ai spune: e era tehnologiei. NASA. Pleacă oamenii pe lună. Și acolo cred că tehnologia este mult mai relevantă decât în imobiliare. O să dispară oamenii pentru că e tehnologie?”

Răzvan Muntean

„Mă refeream la procesul de tranzacționare, în care, la un moment dat, portalul avea rol de expunere și cam atât. Portalul nu se implica foarte mult în zona de distribuire a lead-urilor preferențial sau nu, de a lua comision sau nu. Încet încet, un portal care se implică în tranzacții începe să aibă preferințe, începe să ia din zona agentului imobiliar. Întrebarea este: cât ia din zona de agent imobiliar?”

Viviana Andrei

„Procesul de tranzacționare este complex, nu se întâmplă din momentul în care lead-ul cumpărătorului contactează vânzătorul. Nu asta înseamnă procesul de tranzacționare. Sunt foarte multe piese în puzzle-ul ăsta, care pot fi adunate într-un întreg doar cu ajutorul unui consultant imobiliar.”

Răzvan Muntean

„Există tranzacții care, în momentul de față, sunt încheiate fără agenți imobiliari. Acea felie de tranzacții care încă sunt în zona din afara agentului imobiliar poate fi dusă în zona agentului imobiliar?”

Viviana Andrei

„Noi trebuie să muncim, să lucrăm la schimbarea imaginii agentului imobiliar și la crearea unui plus de valoare. Noi, împreună cu voi, toți colaboratorii noștri, trebuie să facem ceva, astfel încât oamenii să apeleze la un agent imobiliar și să vadă valoare în asta. Sunt absolut convinsă că va crește ponderea agentului imobiliar.”

Ramona Andreica

„Eu știu că, în România și nu numai, întotdeauna au fost și vor fi oameni care știu să facă de toate. Românul care știe să facă de toate nu are cu ce să compare. Nu are de unde să știe câți bani ar fi luat pe casă după ce mă plătea pe mine, ca agent imobiliar, dacă ar fi lucrat cu mine. Pentru că nu are termen de comparație. Și oricum știe mai bine.

Dar nu toți sunt așa. Am observat că sunt multe categorii de oameni care vor să delege procesul acesta -  mă refer la vânzători și la cumpărători. Cum facem ca numărul lor să crească? Dacă reușim să agregăm o voce a marii majorități a agenților imobiliari. Dar, în momentul acesta, sunt multe întrebări despre cum ar arăta asta. Cine ar trebui să-i informeze pe oameni?

Mă uit și eu la țări cu o piață mai veche, mai matură -  asociații profesionale, ele ar trebui să informeze. Cum o fac încât să ajungă la omul plictisit să i se dea lecții? Eu asta am observat. Oamenii, în general, nu doar românii, s-au săturat să li se vorbească de sus, s-au săturat să le explici tu cum e treaba, s-au săturat să le zici că fără tine nu se poate.

Și atunci, eu cred că tonul pe care ar trebui să îl alegem nu este unul doct, ci unul familiar, apropiat: uite, poți să faci cum vrei tu. Să nu pleci de la premiza „fără mine ești mort”. Faci cum vrei tu. Cu mine ai avantajele astea. Dacă nu, uite ce lucruri trebuie să faci... Să dai valoare fără să ceri nimic în schimb. Fă pașii ăștia, fă-i singur, nicio problemă. Poate ai timp, resurse. Asta trebuie să ajungă la oameni, ca să poată să aleagă. Dacă după ce dă un comision tot rămâne cu trei mii în plus și cu un partener și cu senzația că a trecut prin toți clienții din piață, pentru că el colaborează, că a poziționat corect proprietatea. Acum, fiecare face ce vrea pe casa lui, pe banii lui.”

Răzvan Muntean

„Una dintre cele mai periculoase zone pe care le poate atinge tehnologia în momentul de față consider că este analiza de preț. Acea analiză automată despre care o tot auzim de la diverși care vin și spun: vino, fă-ți un calculator de preț și vezi tu cam cât valorează proprietatea ta. Și, cu cât mergem mai adânc în zona asta și cu cât este mai reprezentativă acea voce... poate să fie un guru, un portal imobiliar recunoscut, o asociație, care poate nu are greutate pe ceea ce face, cu atât mai mult acel mesaj intră mai adânc în piață. Sesizăm că, încet-încet, nu numai în imobiliare, lăsăm ca tehnologia să manipuleze masele?”

Viviana Andrei

„Revenim la exemplul cu analiza de piață, pe care o poate face un robot, un calculator. Indiferent că ești agent imobiliar, doctor, avocat, ca să faci o analiză și să dai un verdict, să găsești soluții, trebuie să cunoști foarte bine detaliile subiectului pe care îl analizezi. Trebuie să ai date, care în România nu există. Aici intervine factorul uman, care nu poate fi înlocuit de tehnologie. Pentru că robotul poate să facă o analiză comparativă de piață în baza informațiilor pe care le are tot el stocate, care sunt la nivel declarativ, introduse acolo de o persoană, vânzător sau un alt agent. Pot fi informații reale sau eronate.

Agentul, când face o analiză comparativă de piață, se bazează atât pe proprietăți tranzacționate, pe care le cunoaște, iar pe de altă parte vede proprietăți postate online, se duce și le vede și poate să compare caracteristicile lor.”

Răzvan Muntean

„Tocmai am făcut o cercetare în zona aceasta, a analizei comparative de piață și a cercetării de piață și mi-am dat seama că e ca o râșniță de cafea: oricât de bună ar fi râșnița, să scoată cea mai bună cafea, dacă tu în interior pui niște boabe care nu sunt bune, vei scoate o cafea de nebăut.”

Viviana Andrei

„Eu am făcut o probă. Am încercat să fac analiză comparativă de piață cu acel robot. Eu, fiind și evaluator, știu cum se face o analiză comparativă de piață, astfel încât valoarea reieșită să fie valoarea de piață pe care o poți obține la acel moment. Mi-a dat diferențe enorme, de zeci de mii.

Analiza comparativă pe care ți-o oferă portalul X poate să-ți aducă un mare stres. O dată că, din punct de vedere al poziționării prețului, cu siguranță nu este o poziționare realistă. Poți să intri în jocul acela și să accepți să pornești la drum cu proprietatea ta la prețul sugerat de acea analiză comparativă, poți să stai o perioadă în piață și să ai tot felul de neplăceri provocate de stresul generat de vizionările care vor fi realizate la proprietatea ta, de discuțiile sau posibilele negocieri purtate cu cei care vin să vadă proprietatea. Te vei enerva, cu siguranță, când vei primi o ofertă mult sub așteptările tale.”

Răzvan Muntean

„Care credeți că ar fi rolul portalului în viitor? Pentru că, la un moment dat, portalul a fost văzut exact ca un spațiu de expunere, cum era pe vremuri ziarul România Liberă. Încet – încet, anumite portaluri s-au dus mai mult în zona de educare a pieței, de setare a unor trenduri în zona de practici imobiliare, lucru bun, dealtfel. Ba mai mult, acum am auzit: ok, dacă tot venim spre tine și suntem așa de apropiați, ce-ar fi să ne dai și un comision ca formă de plată a unei promovări?”

Viviana Andrei

„În primul rând, așa cum spuneam la început, interesul clientului pe care îl reprezint este interesul meu. Eu trebuie să fac tot ce îmi stă în putință, să fac tot ce am promis în planul de marketing pe care i l-am prezentat și să încerc prin toate mijloacele de marketing să-i obțin cel mai bun preț posibil în cel mai scurt timp. P

rin urmare, în momentul în care cineva îmi oferă o alternativă de marketing care ar putea să-mi aducă mai multe lead-uri, mai mulți clienți pentru proprietatea pe care o reprezint pot să accept  colaborarea pentru o asemenea alternativă.

Însă, în ceea ce mă privește, am ales să folosesc alternativa respectivă în condițiile în care am identificat în portofoliul meu proprietăți care au nevoie de mult mai mult marketing decât cel clasic, obișnuit, din cauza localizării care este puțin căutată de către cumpărători, compartimentare dificilă, niște vecinătăți mai ciudate, o suprafață foarte mare, proprietăți cu caracteristici speciale pentru care aleg să folosesc și pentru care, bineînțeles, planul de marketing îmi permite, în sensul că nu vreau nici să muncesc degeaba, adică la finalul procesului de tranzacționare să rămân și cu un comision bine meritat.”

Răzvan Muntean

„S-a vorbit foarte mult că, de fapt, prin acest sistem de market-are ai tendința să promovezi anunțurile greu vandabile, deci, mergând pe logică, cele greu vandabile sunt cele care sunt ușor umflate.”

Viviana Andrei

„Nu este adevărat. Eu, cel puțin, nu iau în portofoliu decât proprietăți cu prețul reieșit din analiza comparativă pe care am făcut-o eu.

Eu am o experiență fericită. Am avut proprietăți pe care nu știu dacă le-aș fi vândut în aceeași perioadă de timp altfel, fără acest program. Vorbim despre două sau trei tranzacții.”

Răzvan Muntean

„Este vorba despre un procent pe care îl dai din tranzacțiile făcute prin portal sau toate tranzacțiile pe care le ai? Sau, indiferent dacă îți vine lead-ul din portal tu vei da comision portalului?”

Viviana Andrei

„Portalul respectiv investește în marketingul proprietății, eu, în momentul în care tranzacționez, îi dau comision doar dacă clientul cumpărător vine de la portal.

Este un risc pentru ambele părți. Și pentru mine, și pentru portal.”

Răzvan Muntean

„În viitor spui că ai merge în continuare și ești ok cu un astfel de sistem. Nu vorbim de sumă.”

Viviana Andrei

„În condițiile în care eu consideră că, pentru acea proprietate, este necesar să includ și această metodă de marketing, da.”

Ramona Andreica

„Fiecare își face business-ul diferit, așa cum gândim, trebuie să ne reprezinte pe noi. Dacă mă uit ca până acum, la impactul pe termen scurt, care poate fi benefic pentru proprietar, dar, din nou, nu ai de unde să știi cum ar fi fost altfel. Putem doar să presupunem. Și atunci senzația, pentru tine, este că a fost de ajutor, a fost încheiată tranzacția. Dar nu știi dacă ar fi fost încheiată și fără.

Mie mi se pare că, pe viitor, este o direcție foarte toxică, pentru toți. Nu mi se pare că mai pot lua decizii pe termen scurt. Tot ceea ce a spus Viviana are sens, din punct de vedere al business-ului, dar, pe termen lung, deschide poarta către o licitație gen păcănele fulgerele, în care fiecare dăm din ce în ce mai mult, pentru că nu poate fi decât asta direcția, din munca noastră. În care da, ne asumăm niște riscuri la început. Acum e doar un grup care are acces la oferta asta. Poate că, în viitor, toată lumea va avea acces. Când toată lumea va avea acces, eu nu mă pot uita decât la situația în care toată lumea avea acces la un anumit număr de oferte pe care le puteai promova la un preț și au început să apară energizer-e, S... niște lucruri. Eu nici nu am intrat, nici nu știu ce înseamnă fiecare, mi-am dat seama că nu aceea este direcția.

Acolo nu era mare dramă. Aici, în schimb, 20% din ce faci tu, mi se pare că, din punct de vedere al direcției, este una pe care nu vreau să o iau. Cei mai mici par să fie afectați de anumite valuri, dar eu am senzația asta profundă că toți suntem conectați unii cu alții. Toți. Tu ai un microbusiness în interiorul business-ului mare. Și, din punctul ăsta de vedere, toți suntem la fel. Și nu știi ce aduce ziua de mâine.

Eu am observat că mi-am făcut, până acum, toate planurile gândind că lucrurile merg. Dar merge, merge, merge, până nu mai merge. Și eu nu mai vreau să aștept până nu mai merge. Vreau să fiu un pic mai trează.”

Răzvan Muntean

„Nu uitați că inclusiv voi, RE/MAX din punctul meu de vedere și aici îmi asum public această poziție, ați fost poziționați un pic nerealist. Ați fost poziționați ca și „cobai” în această zonă, la modul „hai să testați voi cum stau lucrurile și ne spuneți apoi cum stau”, pentru că numai către voi a venit. Atât timp cât testezi pe o bucată mică, acest lucru nu este relevant. Atât timp cât doar voi erați pe prima pagină este normal că direcționarea lead-urilor a fost în mod exclusiv către voi. Dacă mai aveați încă 20, 30, 50 de agenții care testau acest element – pilot, cu siguranță feedback-ul nu mai era același. Pentru că acele poziții, câte sunt într-o pagină, 20 de poziții, se distribuiau la 50. Și s-a indus această idee: oamenii aceștia spun că funcționează!”

Viviana Andrei

„În opinia mea, nu vom fi toți niciodată, pentru că nu vom putea din punct de vedere al infrastructurii și explic și de ce. Acel portal X, care îți oferă acest serviciu... nu se merge pe încredere. Trebuie să aibă posibilitatea că controleze modul în care tu vinzi proprietatea. Și cum să controleze dacă tu nu ai o conexiune în programul tău, în CRM-ul tău?”

Răzvan Muntean

„Tehnic nu este nicio problemă. Toate soft-urile de tip CRM din piață pot face asta. Deci este o implicație minimală din punct de vedere tehnic, ca să transmită spre portal ceea ce s-a întâmplat la voi. Deci nu este vorba despre infrastructură, ci despre o deschidere a agenției. Dacă agenția își permite să aibă o astfel de viziune. Pentru că, așa cum spunea Ramona mai devreme, dacă acum se face așa, cu siguranță este doar o mică perioadă de tranziție spre momentul în care toate agențiile vor merge pe sistemul ăsta. Nu de alta, dar, dacă nu mergi pe sistemul ăsta, aproape că nu exiști acolo.”

Viviana Andrei

„Același lucru se întâmplă și cu alte mijloace, spre exemplu top listing-urile.”

Ramona Andreica

„Exact asta trebuie să prevenim, pentru că deja s-a întâmplat asta. Este deja o putere pe care am dat-o. Și acum mai dăm una.”

Viviana Andrei

„Oricum, un cumpărător, cu siguranță, înainte de a lua decizia de a viziona o proprietate, se uită la toate proprietățile din zona respectivă. Nu cred că se uită doar pe prima pagină.”

Răzvan Muntean

„Multe din cârligele prin care se ajunge la acea proprietate, cum a fost și proprietatea ta, înseamnă nu doar accesul direct în portal, ci și promovarea prin Google, în care se afișează prioritar, în acele mici pătrate, proprietatea ta, a dat click, a văzut-o, este frumoasă, nu știam de ea, hai să încep să sun și de acolo este sarcina ta să îl duci mai departe. Deci cumva este o interfață prin care ajunge direct la telefonul tău, nu neapărat pe sistemul clasic.

Am aflat acum că Andrei Rusu de la Vision House este următorul președinte al APAIR. Aș vrea să ne uităm spre zona profesională a agentului imobiliar și spre cât de mult contează breasla. Cum vedeți zona aceasta de asociere? Lipsa unei asociații puternice, reprezentative a lăsat ca lucrurile să se ducă în această zonă în care cărțile sunt făcute în altă parte?”

Viviana Andrei

„Categoric da. Avem nevoie de o organizație puternică. Avem nevoie, în primul și în primul rând, în opinia mea, de o reglementare legislativă pentru meseria noastră. Avem nevoie de susținere pentru obținerea acestei reglementări din partea unei organizații puternice. Din punctul meu de vedere, o organizație puternică înseamnă o uniune de profesioniști, care să ofere atât educație, cât și tot felul de instrumente, asistență juridică.

Spre exemplu, soțul meu este arhitect și este membru al Uniunii Arhitecților din România. Plătește o taxă simbolică în fiecare an, iar în baza acelei taxe Uniunea îi asigură asistență, participarea la tot felul de simpozioane, îi face o asigurare de malpraxis în valoare de 5.000 de euro.

Din punctul meu de vedere pot fi găsite soluții pentru întărirea unei organizații a agenților imobiliari, ori printr-o taxă, care acum să zicem că nu este îndestulătoare, ori prin diverse sponsorizări.”

 

APAIR

Răzvan Muntean

„Este în direct cu noi David Grigorescu, președinte al APAIR. Spre ce vei conduce această organizație?”

David Grigorescu, președinte al APAIR

„În primul rând, cred că este important de menționat faptul că astăzi am avut adunarea generală și, împreună cu membrii APAIR, am ales membrii noi în Consiliul Director. Suntem în echipă completă, îl avem pe Andrei Rusu în funcția de președinte ales, pe Claudiu Hațegan în funcția de primvicepreședinte, iar cele două funcții de vicepreședinți sunt ocupate de Toma Filipovici și Mihai Banu.

Mihai Banu este primul vicepreședinte din provincie, un om care s-a implicat în comunitatea din Brașov și a reușit, împreună cu cei de acolo, să arate că se poate. Ei spun că revoluția a început la Brașov, este foarte frumos. Pentru APAIR este extrem de important că Brașovul este un exemplu pentru marile orașe, că putem să devenim vizibili și putem să avem colegi care să respecte aceleași reguli, să investim în educația noastră și să ridicăm standardele de practică a agentului imobiliar.

În mandatul meu, în primul rând aș pleca de la un model. APAIR a fost înființată pe modelul NAR, asociația parteneră din SUA, care are o experiență de peste o sută de ani și peste un milion de membri. Prin acest parteneriat APAIR beneficiază de foarte multe informații, de educație, proceduri, strategii și multe alte lucruri.

În mandatul meu, ca și în celelalte, cred că este foarte important ca modelul să fie respectat. La baza acestui model stă un cod etic de bune practici, pe care fiecare realtor care ni se alătură trebuie să-l respecte. Realtor înseamnă membru APAIR, agent imobiliar care își asumă un cod etic și celelalte reguli, respectiv colaborarea, reprezentarea unei singure părți într-o tranzacție.

Astăzi, în APAIR există destul de mulți membri care fac intermediere și reprezentare, în paralel. Este important, pentru mine și pentru APAIR, ca cei care vor să ni se alăture să știe că modelul pe care îl propune APAIR este de a reprezenta o singură parte într-o tranzacție.

Nu înseamnă că intermedierea nu este acceptată. Este acceptată, dar ne dorim ca atunci când oamenii vin către noi să înțeleagă ce propune APAIR, respectiv un cod etic, care protejează atât consumatorul, cât și agentul sau colaboratorul agentului imobiliar. Practic vine și clarifică regulile de profesare a acestei meserii. Sunt niște reguli ușor de urmat, astfel încât atunci când un agent imobiliar deservește un client sau colaborează cu un alt agent imobiliar să plecăm de la o bază, de la un set de reguli care să ne ajute să fim transparenți, să aducem valoare în tranzacțiile în care suntem implicați și, în cazul în care unul dintre noi uită sau încalcă cu rea voință aceste reguli să putem clarifica lucrurile, să-l ajutăm să înțeleagă mai bine principiile, sau, în cazuri extreme, să fie dat afară din Asociație.

Totodată, sunt foarte multe proiecte în derulare și foarte multe idei noi de proiecte, care, în principal, pun accentul pe educație, pentru că orice breaslă are nevoie de educație. În sensul acesta, APAIR va intensifica investirea de timp și resurse în această direcție, de educare. Sunt multe proiecte – contracte standardizate, asigurare juridică, inclusiv un parteneriat pe GDPR, parteneriate cu domeniile conexe celui imobiliar.

Poate cel mai important lucru este că, în comparație cu ultimii ani, acum în APAIR există o unitate mult mai mare a membrilor, o dorință a acestora de a investi voluntar timp, energie, informații, pentru o creștere mai accelerată. Ne dorim o echipă executivă care să muncească de dimineața până seara ca să ducă asociația și mai sus, dar, până acolo, mai avem de parcurs câteva etape.”

Ramona Andreica

„Mi-aș dori să ajungem și noi la un milion, ca în SUA. Am înțeles că acolo există un CEO care este bine plătit.”

David Grigorescu

„În NAR există într-adevăr un CEO care este plătit foarte bine. Pentru acest lucru avem nevoie de resurse și, în ultima perioadă, ne-am concentrat să aducem acele resurse, astfel încât să angajăm un CEO și în APAIR.”

Ramona Andreică

„Se vede că, în anii de voluntariat, s-au schimbat foarte multe lucruri, s-au întâmplat lucruri frumoase acolo. Dar oare nu ar fi mai eficient să nu plătim 50% din venituri și să căutăm în etica românească, tradițională? Că nu cred că etica a venit din SUA. Etica înseamnă șapte ani de acasă. Cred că toți românii au șapte ani de acasă. Am înțeles că sunt 142 de membri activi. Înseamnă 14.200, din care 7.000 se duc în SUA. Păi cu 14.200, dacă ar fi cineva angajat cu 1.000 de euro, dacă nu s-ar duce nimic în SUA, oare nu s-ar mișca lucrurile? Cineva tânăr, care să nu aibă agenție imobiliară și care să vrea să facă ceva și board-ul despre care ai vorbit.

Eu nu sunt din APAIR. Întrebarea este: oare de ce nu am venit? Ok, eu nu am venit, poate sunt prea mică, dar restul de mii de oameni de ce nu au venit?

Dacă tot urmăm un model de succes, înțeleg că 110 ani are NAR și oamenii ăia lucrează pe bani. Cei care iau decizii, cei care se implică și vor să iasă treaba. Voluntariatul eu îl văd în alte domenii, la asociații care se ocupă de copii orfani, de bătrâni. Eu sunt pro voluntariat. Eu cred că, dacă luăm și dăm din timpul nostru, așa cum voi ați făcut extraordinar de fain, te arată cum ești ca om. Dar mă gândesc de ce să vin voluntar. Pentru că, până la urmă, imobiliarele sunt despre bani.”

David Grigorescu

„Nu toți membrii fac voluntariat și nu sunt obligați să facă voluntariat. Într-o comunitate de profesioniști, inclusiv în cadrul ANEVAR și în alte bresle există acest model de voluntariat, există și modelul de oameni care sunt plătiți ca să contribuie la dezvoltarea breslei respective.

NAR nu înseamnă doar un cod etic. Clar am putea să facem și noi codul etic. În același timp, este foarte important să știm ce ne aduce acest parteneriat: educație de cea mai bună calitate. Au două institute care fac, din experiența celor peste un milion de membri, cele mai bune produse educaționale. Ne susțin cu proceduri, cu foarte multe alte lucruri, iar modelul acesta, din punctul meu de vedere, merită să fie adus și în România.

Este foarte ușor să inventăm apa caldă. Dar, o dată ce ea există, cred că este mai bine să chemăm un instalator să tragă o țeavă și să avem apă caldă direct.

Aceasta este opinia mea. Cred că pentru resurse financiare există mult mai multe soluții pentru o asociație profesională, deja le-am identificat, avem sponsorizări pe care le atragem și parteneri care ne urmează de ani de zile deja. Avem vânzarea de bilete în cadrul evenimentelor educaționale care, de asemenea, pot reprezenta resurse importante de finanțare și, cu siguranță, cu colegii din APAIR vom găsi și alte resurse, astfel încât să putem avea în cel mai scurt timp rezonabil CEO și o echipă executivă care să lucreze pentru APAIR.

Îmi doresc lucrul acesta pentru că nu cred că este sănătos ca un agent imobiliar să investească jumătate din timpul lui voluntar la asociație, iar afacerea lui să se ducă în jos. În același timp, este nevoie, în primă fază, de un efort.”

Ramona Andreica

„Eu nu am propus săinventăm apa caldă. Am spus că, dacă avantajul este educația, eu aș face un calcul: câte cursuri se fac, care este remunerația trainer-ului respectiv și pot să spun asta: eu, ca om, fac coaching-uri de zece ani, de două ori pe săptămână, deci sunt pro educație.

În imobiliare, declicul meu a fost Gil Li-Run. Răzvan Cuc, cel care are acum RE/MAX în România, a făcut o deschidere către oamenii care își doresc să crească în piață și l-a invitat să vorbească tuturor și, pot să spun că, pentru 150 de euro, ca om care a lucrat cu foarte mulți trainer-i, am căpătat o densitate a valorii extraordinară.”

CONCLUZII

Viviana Andrei

„Sper din toată inima ca, din punct de vedere organizațional, activitatea noastră să beneficieze de aportul pe care îl vor aduce David și echipa lui.”

Ramona Andreica

„Pentru cei care vând sau cumpără, decideți cum credeți că este mai bine, dar informați. Întrebați: ce îmi aduci tu?

Pentru colegii din piață, eu mi-aș dori să fie o voce unitară, de mii de oameni, pentru că eu nu cred în sponsorizări, care înseamnă obligații. Eu cred în automanagement. Noi, cei care suntem agenți imobiliari, trebuie să ne facem viața mai bună, să devenim o forță care să poată fi ascultată din altă poziție, nu din cea care a primit sponsorizări.”

Ştirile zilei

 Încep lucrările de refacere a fațadelor pentru 17 imobile din centrul Capitalei
 Guvernul a decis: „Esplanada” de pe Bdul Unirii devine „Cartierul pentru Justiție”
 Încă un obstacol pentru metroul din Drumul Taberei
 Pe cine ajută colaborarea între agenți?